TRAJEKTORI perumahan dan komersial Kuala Lumpur diberikan perhatian dengan mendraf Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040 (PPKL 2040). Dengan merancang pelan itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kini memberi tumpuan kepada pelan strategik yang menggabungkan nilai komuniti dan visi menarik mengenai masa depan bandar. Bagi mencapai matlamat tersebut, draf Pelan Struktur Kuala Lumpur 2040 (PSKL 2040) dan Pelan Tempatan Kuala Lumpur 2040 (PTKL 2040) akan dilaksanakan selaras dengan aspirasi dan visi dan matlamat pembangunan mampan 2030 (SDG 2030). Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Perancangan Bandar DBKL, Nik Mastura Diyana Nik Mohamad berkata, penggunaan pelan struktur itu akan membolehkan DBKL mewujudkan perancangan dan pengurusan rangka kerja sebagai panduan kepada pembangunan bandar. Sebaliknya, PTKL 2040 akan lebih terperinci dan diterjemahkan sebagai apa yang ada dalam pelan struktur di peringkat mikro. “Pelan struktur merupakan pelan tindakan yang menggariskan matlamat, pembangunan strategi dan dasar pembangunan Kuala Lumpur. “Ia juga akan membantu untuk mengawal selia perkembangan untuk aspirasi bandar buat pelbagai kumpulan,” katanya. DBKL berhasrat untuk memperluaskan laluan pejalan kaki dan basikal bagi membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas. Foto AFIQUE YUSOFF Sehubungan itu, DBKL menyediakan pelan berpusatkan rakyat dengan tema ‘Bandar raya Kuala Lumpur untuk semua – inklusif, perkongsian, saksama, kepelbagaian dan boleh diakses’. “Ia merupakan sebahagian daripada agenda perbandaran baharu yang diangkat daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), di mana kita memberi jaminan untuk memastikan tiada siapa akan dipinggigirkan,” kata Nik Mastura, sambil menambah penglibatan orang awam dalam proses perancangan akan memberikan mereka rasa memiliki. “Hanya ini akan menjadi tanggungjawab bersama semua penduduk dalam memastikan kebersihan dan keselamatan bandar," katanya. “Pelan ini yang berpandukan pada beberapa sasaran utama dengan matlamat menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandar yang inklusif, dikongsi, boleh diakses dan saksama. Salah satu pelan utama pelan struktur ialah menguruskan pertumbuhan perumahan untuk memenuhi keperluan penduduk masa depan. Ia akan dilakukan dengan menyediakan perumahan mampu milik yang berkualiti, mengurangkan jumlah perumahan untuk kumpulan 40 peratus isi rumah berpendapatan terendah (B40) dan kumpulan 40 peratus isi rumah berpendapatan pertengahan (M4) serta memastikan pilihan perumahan alternatif. Berdasarkan statistik Jabatan Perangkaan Malaysia, Kuala Lumpur akan mempunyai peratusan warga emas yang lebih besar. “Ia akan memperkenalkan konsep-konsep baharu dalam perancangan dan pembangunan seperti kehidupan warga emas, perumahan mikro serta infrastruktur hijau,” tambah Nik Mastura. DBKL baru-baru ini melancarkan kemudahan perumahan mikro yang memberi peluang kepada golongan B40 untuk menyewa bilik dalam kediaman di tengah ibu kota dengan hanya RM100 sebulan. Menerusi bangunan DBKL di Jalan Tuanku Abdul Rahman, unit-unit kediaman itu dengan sebahagiannya dilengkapi perabot yang boleh menempatkan tiga hingga tujuh penghuni. Kemudahan yang sama telah dirancang di seluruh bandar raya untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat seperti perumahan tersebut. Satu lagi sasaran penting PPKL 2040 adalah meningkatkan kualiti sistem semula jadi sedia ada seperti penyambung sungai dan landskap hijau. Ia selaras dengan Pelan Induk Masyarakat Rendah Karbon Kuala Lumpur untuk mencapai pengurangan karbon sebanyak 70 peratus menjelang 2030. Sebahagian daripada rancangan DBKL adalah menghiasi lorong belakang dan belakang bangunan dengan lukisan mural. Foto FAIHAN GHANI PTKL 2040 juga akan menangani isu-isu akibat perubahan iklim, meningkatkan daya tahan bandar raya serta meningkatkan keselamatan dan kesejahteraan penduduk. Sebahagian daripada rancangan itu termasuk pendekatan kreatif dan inovatif untuk mewujudkan lebih banyak ruang urban hijau, terutama di ruang kosong, kawasan tadahan sungai dan lapangan sedia ada bagi membolehkan penduduk menikmati kawasan rekreasi. Satu konsep yang menarik yang diterokai DBKL adalah kaedah penggantian hijau yang akan meningkatkan kepadatan ruang hijau dalam pembangunan tertentu. “Kaedah ini akan digunakan untuk projek pembangunan kepadatan tinggi baharu seperti pembangunan kediaman, komersial dan campuran. “Ini bermakna setiap perkembangan ini dapat memberi ruang hijau yang bersamaan dengan saiz kawasan dengan menghiasi taman pada bumbung bangunan,” jelas Nik Mastura. DBKL juga mensasarkan untuk membangunkan laluan pejalan kaki dan basikal untuk menyediakan akses yang lebih baik dan mengurangkan kesesakan lalu lintas. Terdapat rancangan untuk memperluaskan rangkaian pejalan kaki dan laluan basikal sedia ada supaya terdapat kesinambungan serta selesa, selamat dan mesra pengguna. Penyediaan laluan pejalan kaki dan basikal ke stesen pengangkutan awam seperti MRT dan LRT juga akan diperluaskan bagi memastikan Kuala Lumpur mesra pengangkutan awam. Sebagai usaha menggalakkan pengguna menggunakan pengangkutan awam, DBKL turut meneliti penyambungan sambungan kepada laluan pertama dan terakhir. Ia merupakan antara tumpuan untuk menggalakkan rakyat menggunakan pengangkutan awam, bagi mencapai sasaran bandar rendah karbon di Kuala Lumpur. DBKL juga membuatkan laluan mesra pejalan kaki yang bukan sahaja melebarkannya, malahan dihiasi dengan lanskap yang indah. DBKL merancang untuk menyediakan kemudahan dan persekitaran landskap hijau yang menarik di jalanan. Foto AFIQUE YUSOFF Selain mempertimbangkan untuk menambah kemudahan di laluan, lanskap hijau, elemen binaan dan air, DBKL mewujudkan rangkaian pejalan kaki bagi membolehkan orang awam berjalan dengan selamat. Sebahagian daripada rancangan itu termasuk membersihkan lorong belakang dan bahagian belakang bangunan dan membuat lukisan mural yang berwarna-warni. DBKL juga merancang untuk mempromosikan lebih banyak zon pembangunan berorientasikan secara aktif untuk mengukuhkan strategi dalam menyediakan hubungan pengangkutan yang lengkap dan bersepadu. Pendekatan itu diharapkan mengurangkan kebergantungan kepada pengangkutan persendirian dengan menjadikan kemudahan akses mudah dan fleksibel di bandar raya. Pelan tersebut turut memperlihatkan inisiatif untuk menggalakkan lebih ramai menggunakan pengangkutan awam, termasuk penyediaan tempat letak kereta yang standard, insentif daripada kerajaan, sumbangan orang ramai dan tanggungjawab sosial sektor swasta. “Di samping itu, bangunan warisan perlu diberikan dasar dan program penyelenggaraan yang terbaik,” ujar Nik Mastura. DBKL sedang meneliti maklum balas masyarakat untuk PPLL 2040 melalui perbincangan awam, perbincangan kumpulan fokus dan sesi town hall. Orang ramai juga boleh menghantar e-mel kepada [email protected] atau melalui laman Facebook ‘Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040’. DBKL mempunyai rancangan untuk memasang perabot jalan yang menarik, lanskap hijau, arca dan elemen air untuk menggalakkan pedestrianization.