KUALA LUMPUR: Permintaan bekalan air yang meningkat berikutan musim panas mengakibatkan lebih 50,000 pengguna di Hulu Langat dan Kuala Lumpur mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual pada Selasa dan Rabu lepas. Pengarah Unit Komunikasi Korporat, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Carol Pelly berkata beberapa kolam air telah mengalami penurunan paras air yang ketara akibat permintaan tinggi bekalan air. "Pada masa yang sama, rizab margin air terawat yang mampu dihasilkan oleh loji rawatan air sedia ada di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah rendah iaitu kurang dua peratus," katanya dalam kenyataan di sini Sabtu. Pada masa ini semua kawasan yang terlibat dibekalkan air daripada Loji Rawatan Air (LRA) Semenyih dan LRA Langat, katanya. Katanya, jumlah pengeluaran air pada Khamis lepas daripada LRA Semenyih adalah sebanyak 688 Julat Liter Sehari (JLH) manakala LRA Langat pula sebanyak 482 JLH, melebihi 25 peratus kapasiti reka bentuk asal loji-loji iaitu 545 JLH dan 386 JLH.