KUALA LUMPUR: WeChat, aplikasi pesanan mudah alih mengalami pertumbuhan pesat dengan pengguna aktif mencatatkan peningkatan 1,187 peratus di Malaysia dan 156 peratus di peringkat global antara suku pertama 2013 dan suku ketiga 2014. Sebagai perbandingan, satu lagi aplikasi pesanan yang menjadi trend masa kini, pengguna WhatsApp di Malaysia hanya meningkat sebanyak 202 peratus, sementara Facebook Messenger meningkat sebanyak 192 peratus dalam tempoh yang sama. Menurut kajian oleh penyelidik pasaran Indeks Web Global (GWI), WeChat paling popular dalam kalangan rakyat Malaysia berusia 16 hingga 34 tahun dengan kumpulan umur inimenguasai lebih 80 peratus daripada pengguna di negara ini. Ketua Trends GWI, Jason Mander berkata permohonan kini mencatatkan demografik paling muda daripada semua aplikasi komunikasi sosial yang bersaing dengan satu pertiga daripada pengguna aktif global berusia 16 hingga 24 tahun. "Kira-kira 80 peratus daripada kumpulan umur ini berkata amat penting bagi mereka untuk dihubungi sepanjang masa," kata beliau pada taklimat media di sini. Beliau berkata kedudukan dominan WeChat dalam arena aplikasi pesanan adalah berdasarkan kepada hampir satu perempat (23 peratus) daripada pengguna Internet di seluruh dunia, dan 39 peratus di rantau Asia Pasifik, kini aktif menggunakan aplikasi itu. "Kami teruja mengenai momentum pertumbuhan yang kukuh WeChat, baik di peringkat global mahupun di seluruh Malaysia dan menjangkakan jumlah pengguna aplikasi itu akan bertambah pada suku akan datang," katanya. Mander berkata penyelidikan mendapati bahawa rakyat Malaysia lebih suka WeChat kerana ia lebih cepat daripada laman sosial yang lain atau pesanan teks untuk berkomunikasi dan selesa. "Satu lagi sebab ialah mereka mendapati ia lebih privasi untuk chatting dengan rakan mereka berbanding laman sosial seperti Facebook, menyeronokkan untuk menggunakannya dan percuma," katanya. "Antara aktiviti dalam talian WeChat ialah khidmat pesanan suara, muat turun video dan foto," kata beliau. Beliau juga berkata satu lagi trend umum di Malaysia ialah pengguna WeChat terdiri daripada golongan muda dan lebih menampakkan kemewahan daripada pengguna Facebook. "Golongan muda lebih gemar menggunakan WeChat kerana mempunyai keyakinan yang kuat menggunakan aplikasi pesanan yang sama seperti ibu bapa mereka yang biasanya akan menggunakan Facebook," kata beliau. Beliau berkata 63 peratus pengguna WeChat di Malaysia menyatakan mereka selalu ingin mencuba produk baharu, manakala 62 peratus lagi berkata mereka sering memberitahu rakan dan keluarga tentang produk atau perkhidmatan baharu. "...dan 57 peratus lagi pengguna berkata ia penting bagi mereka untuk berkomunikasi setiap masa," kata beliau. "Di samping itu, kajian GWI mendapati bahawa perbualan kini beralih daripada rangkaian sosial tradisional ke arah aplikasi pesanan mudah alih. "Di Malaysia, terdapat peningkatan 55 peratus dalam jumlah menggunakan aplikasi mudah alih sejak 2013 - dan sebab utama ialah untuk terus mengetahui apa yang dilakukan oleh rakan (89 peratus) dan untuk berkongsi video atau foto dengan orang lain (65 peratus)," katanya.