KUALA LUMPUR: Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) mengingatkan pengguna supaya menjelaskan bil air tertunggak dengan segera bagi mengelakkan tindakan pemotongan bekalan air. Kenyataan Syabas pada Isnin menyebut bahawa operasi pemotongan bekalan air ke atas pelanggan yang mempunyai akaun tertunggak akan bermula Selasa di kawasan Petaling, Kuala Lumpur, Hulu Selangor, Sabak Bernam, Sepang, Hulu Langat, Klang, Shah Alam dan Gombak. Menurut Syabas, notis pemotongan akan dikeluarkan kepada mana-mana pelanggan yang gagal menjelaskan bil air tertunggak manakala caj sebanyak RM35 masing-masing untuk pemotongan dan penyambungan semula bekalan akan dikenakan sekiranya tindakan telah diambil. Caj berkenaan adalah caj tetap perkhidmatan yang dikenakan Syabas terhadap pengguna seperti diwartakan kerajaan Selangor di bawah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (AIPA 2006). Pengguna boleh mendapat maklumat lanjut mengenai lokasi serta kemudahan pembayaran bil air dengan melayari laman sesawang www.syabas.com.my atau memuat turun aplikasi telefon pintar mySYABAS secara percuma dari Google Playstore dan Appstore.