PERMATA yang perlu digilap. Begitulah juga dengan pelajar yang dikurniakan kebolehan akademik dan intelek yang lebih tinggi daripada pelajar lain, perlu dipupuk dengan lebih perhatian supaya mereka dapat mengembangkan potensi diri. Di Malaysia, inisiatif seperti Program GENIUS@Pintar di Pusat GENIUS@Pintar Negara di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), diwujudkan untuk tujuan tersebut. Menurut Setiausaha Bahagian, Bahagian GENIUS Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Dr Noraisah Spahat, program pendidikan tersebut adalah khusus untuk pelajar yang cerdas dan tinggi inteleknya di sekolah. "Program ini dibina atas prinsip bahawa kecerdasan adalah keupayaan semula jadi yang boleh diasah menjadi bakat melalui persekitaran yang tepat," katanya. "Terdapat seorang pelajar pintar dan berbakat di antara setiap 10,000 pelajar," katanya, sambil menambah bahawa pelajar yang sangat pintar dinisbahkan satu dalam 100,000, manakala pelajar yang sangat berbakat pula adalah satu dalam sejuta. Program tersebut bermula di UKM pada 2009 dengan seramai 690 pelajar berusia lapan hingga 15 tahun yang menyertai kem cuti sekolah. Selama bertahun-tahun, lebih dua juta pelajar telah melalui peringkat pencarian bakat, manakala lebih 6,000 menyertai program GENIUS@Pintar termasuk kem cuti sekolah dan kolej. Noraisah berkata, program itu penting bagi Malaysia kerana ia menyediakan aktiviti mencabar dan pendidikan holistik untuk memanfaatkan potensi pelajar yang berbakat ini sepenuhnya. Jelasnya, ia menyediakan pendidikan menyeluruh kepada golongan muda dan paling cemerlang di Malaysia dengan kurikulum yang memenuhi keperluan kognitif pelajar ini, dan memupuk keupayaan kepimpinan mereka. Tambahnya, ia juga mengurangkan penghijrahan 'permata' ini ke luar negara kerana mereka mempunyai peluang yang sama di negara ini, di mana ia menghasilkan pakar dalam bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) dan digital. "GENIUS@Pintar juga melahirkan pemikir dan inovator dalam pelbagai bidang yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa," katanya. Pengiktirafan antarabangsa Kejayaan GENIUS@Pintar boleh dilihat dalam bilangan pertandingan yang dimenangi oleh peserta program ini. Terbaru, pelajar program ini membawa pulang anugerah dan pingat ketika menyertai Olimpiad Matematik Antarabangsa (IMO) ke-63 2022 yang diadakan di Oslo, Norway; F1 dalam Sekolah Peringkat Akhir 2022; dan Piala Dunia Cendiakiawan 2022. Pelajar yang mewakili Malaysia di Olimpiad Matematik Antarabangsa (IMO) ke-63 2022 yang diadakan di Oslo, Norway. Noraisah menambah bahawa sekumpulan pelajar dari Kolej GENIUS@Pintar Negara UKM (KGPN UKM) telah memenangi pingat emas dan menerima Anugerah Khas Khwarizmi di Pameran Rekaan, Inovasi dan Reka Bentuk Kelestarian Antarabangsa 2022 anjuran Universiti Teknologi Mara. Untuk anugerah peringkat tempatan, seramai sembilan pelajar menerima Anugerah Kategori Terbaik dan Anugerah Sinergi Terbaik di Pertandingan Koir Kebangsaan 2022. Mereka akan mewakili Malaysia di pentas antarabangsa bagi pertandingan itu. Pelajar GENIUS@Pintar juga menggondol lima emas, tiga perak dan dua pingat gangsa di Kejohanan Olimpik MSSD Hulu Langat 2022. Laluan keajaiban Untuk menyertai program GENIUS@Pintar, Noraisah berkata pertamanya, pelajar akan menjalani dua ujian saringan secara dalam talian iaitu UKM1 dan UKM2, sebelum mereka melakukan ujian kompetensi secara bersemuka yang dikenali sebagai UKM3. Ujian dalam talian bertujuan meneroka kebolehan pemahaman lisan, penaakulan, ingatan dan pemprosesan maklumat pelajar. UKM3 pula dilakukan untuk mengenal pasti keupayaan bagi menguasai STEM dan tahap kecerdasan emosi (EQ) pelajar pintar dan berbakat. "Apabila mereka telah melepasi ketiga-tiga ujian, mereka akan ditawarkan untuk mendaftar dalam Program Pendidikan Pintar dan Berbakat Menengah," katanya, sambil menambah bahawa ia dijalankan di KGPN UKM; Kolej GENIUS@Pintar Negara Universiti Sains Islam Malaysia; dan Akademi Sains Pendang di Kedah. "Program ini mengandungi kurikulum yang ditawarkan oleh American College Board termasuk Fizik, Biologi, Kimia, Psikologi, Kesusasteraan Inggeris dan Kursus Matematik yang ditawarkan di peringkat universiti, kursus penyelidikan, Falsafah Sains, Muzik, dan Seni Visual. "Ada juga yang program pengayaan seperti PERMATAPintar Model United Nations dan Persidangan Antarabangsa Saintis Masa Depan," ujarnya. Beliau berkata, pelajar kemudian boleh terus ke ASASIpintar UKM, yang merupakan program pra-universiti khas untuk lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan pencapaian akademik yang baik dan potensi intelek yang tinggi. Mengenai Program ASASIpintar, kata Noraisah, ia menekankan pembangunan holistik pelajar untuk memastikan aspek fizikal, emosi, rohani, intelek dan sosial pelajar bertambah baik. Wakil Malaysia membawa pulang pingat di Olimpiad Matematik Antarabangsa (IMO) ke-63 2022 yang diadakan di Oslo, Norway Kurikulum program menggabungkan teori, amalan dan kursus penyelidikan untuk mengukuhkan kebolehan pelajar menjalankan pelbagai penyelidikan dalam bidang yang diminati. "Memupuk pengetahuan mencabar serta inovasi terkini adalah tonggak program ASASIpintar," jelasnya lagi. Piala Cendekiawan Dunia (WSC) 2022 Setiap tahun, pelajar KGPN UKM mendaftar untuk pertandingan tersebut, di samping meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar dari seluruh dunia, serta menguji pengetahuan pelajar dalam pelbagai mata pelajaran. Tahun ini, sekumpulan pelajar mengambil bahagian dalam WSC Global Round 2022 yang diadakan di Bangkok, Thailand, dari 2 September hingga 7 September. Mereka memenangi 73 pingat emas, 49 pingat perak dan 11 trofi dalam empat acara iaitu Penulisan, Debat, Cabaran Cendekiawan dan Kuiz Cendekiawan (Scholar's Bowl). Pada Pusingan Wilayah yang berlangsung di Pulau Pinang pada Julai lalu, pelajar yang dibahagikan kepada empat pasukan terdiri daripada satu pasukan junior dan tiga pasukan senior, memenangi 99 pingat emas, 34 pingat perak dan 13 trofi. Pelajar junior Nur Alya Maisarah dan pelajar senior Goh Yi Wei memenangi Anugerah Asimov kerana menjadi peserta terbaik keseluruhan dalam Cabaran Sarjana. Pasukan junior dan salah satu pasukan senior telah dinobatkan sebagai juara keseluruhan. Antara mata pelajaran yang perlu dikuasai oleh pelajar untuk pertandingan tersebut ialah Sains & Teknologi, Sejarah, Kesusasteraan & Media, Seni dan Muzik, Pengajian Sosial, dan Bidang Khas (Kesilapan & Pemulihan). Dengan prestasi cemerlang mereka di Pusingan Global, kesemua 12 pelajar akan mewakili Malaysia di Kejohanan Juara, yang akan diadakan di Universiti Yale di Amerika Syarikat pada November ini. Olimpiad Matematik Antarabangsa (IMO) ke-63 2022 Sepasukan enam pelajar Malaysia dari sekolah menengah, kolej dan KGPN UKM membawa pulang hadiah utama di IMO ke-63 2022 di Oslo, Norway, yang diadakan dari 9 Julai hingga 16 Julai. Mereka ialah Leia Mayssa Masyerin dari KGPN PKS; Tan Min Heng dari SMJK Chung Ling, Butterworth; Goh Wei Jie dari SM Hin Hua, Klang; Wong Jer Ren dari SMJK Chung Ling,Butterworth; Loh Kwong Weng dari SMK (L) Methodist, Kuala Lumpur, dan Chaang Tze Shen Tristan dari Kolej Sunway. IMO merupakan Olimpiad matematik untuk pelajar pra universiti, dan merupakan Olimpiad Sains Antarabangsa tertua di dunia. Ia menguji peserta dari seluruh dunia pada kemahiran matematik dan penguasaan mereka pada tahap yang tinggi. Kandungannya berkisarkan masalah algebra dan pra-kalkulus sukar kepada masalah cabang matematik yang biasanya tidak dibincangkan di sekolah menengah dan juga peringkat universiti. Topik ini termasuk projektif dan geometri kompleks, persamaan fungsi, kombinatorik dan asas yang kukuh, dan nombor teori - semuanya memerlukan pengetahuan yang luas tentang theorems. IMO pertama diadakan di Romania pada 1959. Sejak itu, ia diadakan setiap tahun, kecuali 1980. Lebih 100 negara, mewakili lebih 90 peratus daripada penduduk dunia, telah menghantar pasukan yang mengambil bahagian sehingga enam pelajar, ditambah dengan seorang ketua pasukan, seorang timbalan ketua, dan seorang pemerhati. F1 dalam Peringkat Akhir Sekolah Dunia 2022 Pasukan Bitara membawa pulang Anugerah Pemikiran Inovatif, iaitu anugerah Tiga Penyampaian Lisan Teratas dan berada pada kedudukan 15 daripada 53 bagi anugerah pertandingan Kereta Terpantas. Pertandingan yang berlangsung dari 10 Julai hingga 14 Julai, menguji kemahiran pelbagai disiplin, meliputi bidang STEM, reka bentuk dan pengurusan. Perjalanan bermula untuk Pasukan Meliora yang terdiri daripada pelajar KGPN UKM apabila mereka menang tempat ketiga secara keseluruhan di F1 di Peringkat Akhir Sekolah Maya Malaysia Kebangsaan 2021 (Kategori Profesional). Mereka juga memenangi Anugerah Verbal Penyampaian dan kemudiannya bekerjasama dengan pasukan yang memenangi Kategori Kelas Pembangunan iaitu KVS Cyclone dari Kolej Vokasional Sepang (KVS). Pelajar dari KGPN UKM adalah ketua kumpulan dan pereka grafik, Nuratikah Aqilah Awg Morni; jurutera pembuatan Khairul Haziqshafiq Khairulnizam; jurutera reka bentuk Aliah Maisarah Ismail, dan pengurus sumber Nur Aleyah Mardhiyah Mohd Zaki. Sementara itu dari KVS pula adalah pengurus pemasaran Muhammad Aidil Imran Rafik Anuar dan jurutera teknikal Muhammad Akmal Md Zuhrah. Peserta perlu mereka gambaran sebenar sesebuah pasukan Formula Satu di mana mereka dikehendaki mereka bentuk, menguji dan menggerakkan kereta mini F1 yang direka. Kereta itu direka menggunakan perisian 3D CAD/CAM dan dibina mengikut perincian peraturan dan spesifikasi yang ditetapkan oleh pihak penganjur. Pasukan Bitara membawa pulang Anugerah Pemikiran Inovatif dan berada pada kedudukan 15 daripada 53 bagi anugerah pertandingan Kereta Terpantas. Kereta itu kemudiannya akan digerakkan tekanan udara yang dihasilkan oleh tiub udara termampat, sepanjang trek 20 meter. Di samping itu, mereka perlu memikirkan strategi pemasaran, penajaan dan penjenamaan pasukan dan kereta, serta membentangkan hasil kerja mereka kepada panel hakim profesional yang terdiri daripada pakar dari lebih 45 industri yang berkaitan dengan Formula Satu (F1) dan institusi pendidikan. Pencarian bakat dan pengurusan a) Ujian saringan dalam talian: – UKM 1: dijalankan dua kali setahun dari Februari hingga Mei, boleh diambil di rumah atau sekolah. – UKM 2: peperiksaan yang dikawal selia diadakan di pusat-pusat peperiksaan tetap b) Ujian kecekapan bersemuka (UKM 3) - Mengenal pasti keupayaan untuk menguasai STEM dan tahap EQ pelajar yang pintar dan berbakat. Program pengayaan – dikenali sebagai Program Pengayaan Perkhemahan Cuti Sekolah (PPCS) GENIUS@Pintar Negara. – terbuka kepada pelajar berumur sembilan hingga 12 tahun daripada pelbagai kaum dan latar belakang sosiobudaya. – dijalankan selama dua minggu semasa cuti sekolah akhir tahun (November dan Disember) – pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti akademik, aktiviti kokurikulum dalam bentuk seni dan sukan, program kerohanian mengikut agama masing-masing, dan lawatan sambil belajar. – dikendalikan oleh pengajar, pembantu tenaga pengajar dan pembantu murid. Pendidikan peringkat rendah dan menengah – Kolej GENIUS@Pintar Negara UKM, menawarkan pendidikan rendah dan menengah atas – Kurikulum mengandungi aspek daripada kurikulum kebangsaan, di samping kurikulum yang ditawarkan oleh American College Board. ASASIpintar UKM (program pra-universiti) – Untuk lepasan SPM yang berbakat dengan pencapaian akademik yang baik dan potensi intelek tinggi. – Penekanan kepada pembangunan holistik pelajar. – Kurikulum adalah gabungan teori, amalan dan kursus penyelidikan. – Lepasan ASASIpintar UKM akan melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana muda di universiti awam Malaysia dalam pelbagai bidang pengajian mengikut keputusan peperiksaan dan temuduga fakulti. Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI