MALAYSIA mensasarkan untuk menaikkan purata global dan berada dalam satu pertiga kedudukan daripada negara-negara yang mengambil bahagian dalam Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA), selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. PISA pada 2018 membuktikan program ini berada di landasan yang betul. Ketua Pengarah Pendidikan Datuk Dr Amin Senin yakin negara akan menepati sasaran itu kerana baru sahaja memecahkan kedudukan berprestij PISA. Malaysia menunjukkan peningkatan baik, signifikan dalam ketiga-tiga literasi PISA walaupun purata global keseluruhan lebih rendah. Perubahan baik terutama dalam matematik dan sains berbanding 2009 dan 2012. Bukan itu sahaja, Malaysia berada dalam kalangan 12 daripada 79 negara dan ekonomi menyaksikan pencapaian lebih baik dalam dua daripada tiga bidang yang dinilai. "Prestasi Malaysia berasaskan skor membuktikan bahawa sistem pendidikan negara berada pada arah yang betul kerana keputusannya hampir mendekati purata Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD). Peningkatan baik PISA 2018. "Semua usaha kami termasuk pelaksanaan HOTS (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi), telah membawa kepada ini.Keputusan PISA menunjukkan peningkatan yang ketara. “Kami telah meningkat 30 peratus dari ranking bawah kepada 30 peratus pertengahan, melakukan lebih baik dalam semua domain berbanding negara Asean lain, kecuali Singapura," katanya ketika mengumumkan keputusan di Putrajaya pada 3 Disember lalu. Singapura, bersama China (Beijing, Shanghai, Jiangzu dan Zhejiang, dan Macau) mengatasi penilaian itu dalam ketiga-tiga domain tersebut. Majoriti negara-negara maju dan ekonomi PISA 2018, termasuk Malaysia, telah mencapai Tahap Dua pro-kecekapan dalam tiga bidang literasi yang dinilai iaitu Membaca, Matematik dan Sains. "Kami bukan hanya melihat pencapaian dalam purata OECD, tetapi berhasrat untuk menjadi antara 30 peratus teratas dan saya yakin kami dapat melakukannya pada masa dua pusingan seterusnya penilaian PISA dilakukan pada 2024," kata Amin. Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata, walaupun prestasi negara semakin meningkat pada 2012, dan berada di kedudukan kedua-dua negara di Asia Tenggara, masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk memastikan anak-anak kita setanding dengan negara lain di dunia. Katanya, realiti Malaysia masih berada di bahagian bawah senarai apabila dibandingkan dengan 11 negara maju yang dinilai di PISA 2018. Pelajar-pelajar memilih kerjaya sendiri mengikut minat masing-masing. "Dengan menghadapi realiti, kami dapat merancang lebih baik untuk memperbaiki sistem pendidikan negara kita. Tetapi kita mesti optimis. "Kami hanya mempunyai satu matlamat - iaitu bagi sistem pendidikan kami untuk melahirkan pelajar yang boleh bersaing dengan baik dalam dunia yang sentiasa berubah. "Teruskan menyokong dan mengikuti sistem pendidikan kebangsaan kerana ini adalah tanggungjawab kita bersama." Matematik Prestasi Malaysia bertambah baik berbanding tahun 2009 dan 2012. Negara ini melonjak sebanyak 36 mata daripada 404 pada 2009 kepada 440 tahun lepas. Antara pelajar cemerlang, dengan 17 mata setiap pusingan PISA berbanding 26 negara yang merekodkan skor rendah berbanding 2015.Sebanyak 59 peratus pelajar mencapai kemahiran Tahap Dua dan ke atas dalam Matematik. Pada Tahap 2, mereka boleh mentafsir dan mengenali, tanpa arahan langsung, bagaimana keadaan - contohnya, membandingkan jarak keseluruhan merentasi dua laluan alternatif atau menukarkan harga ke dalam mata wang yang berbeza - boleh diwakili secara matematik. Dua peratus di Tahap Lima atau lebih tinggi boleh memodelkan situasi yang rumit secara matematik, dan boleh memilih, membandingkan dan menilai strategi penyelesaian masalah yang sesuai untuk menangani mereka. Sains Skor purata negara meningkat sebanyak 18 mata daripada 420 pada 2012, kepada 438 dalam penilaian terkini. Daripada negara-negara dan ekonomi yang menyertai, 42 mengalami penurunan antara dua dan 22 mata berbanding 2015. Sebanyak 63 peratus pelajar dapat sekurang-kurangnya mengenali penjelasan betul dengan fenomena saintifik yang biasa dan boleh menggunakan pengetahuan sedemikian untuk mengenal pasti, dalam kes mudah, sama ada kesimpulan sah berdasarkan data yang disediakan. Wakil terbaik, atau satu peratus dari pelajar-pelajar, dapat secara kreatif dan teus menerapkan pengetahuan mereka tentang dan sains dalam pelbagai situasi, termasuk yang tidak biasa. Membaca Pada dekad yang lalu, Malaysia melakukan kemajuan yang ketara bagi memastikan bahawa semua kanak-kanak mencapai tahap kemahiran minima dalam bacaan dan matematik pada akhir pendidikan menengah rendah. Dari negara-negara dan ekonomi PISA 2018, 38 melihat markah mereka jatuh antara satu dan 18 mata, bagaimanapun kejatuhan OECD secara purata, Malaysia mencapai skor min 415, iaitu peningkatan 17 mata daripada keputusan 2012. Malaysia mencatat skor min 415, peningkatan 17 mata daripada keputusan 2012. Lebih separuh, atau 54.2 peratus daripada pelajar mencapai Tahap Dua dan ke atas dari sembilan tahap yang dikenalpasti. Ini bermakna majoriti pelajar kita dapat mengenal pasti idea utama dalam teks panjang yang sederhana, mencari maklumat berdasarkan kriteria yang jelas, walaupun kadang-kala dalam situasi kritikal dan mencerminkan tujuan dan membentuk teks. Pelajar yang berkemampuan di peringkat kemahiran minimum dalam membaca lebih daripada 10 peratusan mata. Bagaimanapun, mereka lebih mantap dalam "mengesan maklumat" berbanding "memahami". Sebanyak 10 peratus daripada pelajar yang kurang bernasib baik telah mencatatkan prestasi tertinggi di Malaysia dalam tempoh suku pertama, menunjukkan bahawa ketidakseimbangan bukanlah nasib. Merapat jurang antara jantina Walaupun kanak-kanak perempuan masih mengatasi kanak-kanak lelaki, jurang jantina antara pelajar lelaki dan wanita telah mengurangkan jurang dalam ketiga-tiga literasi ini. Walaupun perbezaan pencapaian tidak lagi penting dalam sains dan matematik, masih terdapat jurang yang signifikan sebanyak 26 mata dalam literasi membaca. Manakala kanak-kanak perempuan menunjukkan kebimbangan lebih tinggi berbanding daripada kanak-kanak lelaki, terutamanya di kalangan pelajar yang cemerlang, 75 peratus bersetuju bahawa, apabila mereka gagal, mereka bimbang tentang apa yang difikirkan oleh orang lain. Dalam kalangan pelajar-pelajar terbaik matematik atau sains, dua dari lima lelaki mengharapkan untuk bekerja sebagai seorang jurutera atau profesional sains, tetapi hanya satu daripada tujuh pelajar perempuan yang mahu sasarkan perkara yang sama. Pelajar-pelajar terbaik perempuan lebih memilih profesion berkaitan kesihatan berbanding dengankanak-kanak lelaki. Sebanyak dua peratus kanak-kanak lelaki dan satu peratus kanak-kanak perempuan mengharapkan untuk bekerja dalam bidang berkaitan ICT. 36 peratus dilaporkan pelajar dibuli beberapa kali sebulan. Guru-guru bersemangat Sekitar 84 peratus pelajar bersetuju bahawa guru-guru gembira dengan kerja mereka, rajin dan berminat dalam mata pelajaran yang mereka ajar. Bilangan pelajar yang sama juga mengatakan bahawa guru mereka memberikan bimbingan tambahan kepada mereka yang memerlukannya dan akan memastikan bahawa kelas itu memahami pelajaran. Pelajar memperoleh markah yang lebih tinggi dalam membaca apabila mereka menerima pengajaran dengan lebih berminat. Tabiat membaca Tidak seperti 2009, penilaian tahun lepas mendapati membaca tidak lagi dijadikan hobi bagi pelajar. Mereka hanya membaca apabila mereka dipaksa atau apabila perlu melakukannya untuk tujuan tertentu. Akhbar turut menunjukkan penurunan terbesar sejak 2009, tetap menjadi bahan bacaan yang paling popular berkaitan dengan fiksyen dan komik. Peratusan pelajar yang mencari maklumat di atas talian hampir setinggi purata OECD. Lebih 80 peratus mencari di atas talian untuk belajar tentang topik, meningkatkan pengetahuan praktikal dan membaca berita. Kesejahteraan Sebanyak 94 peratus pelajar mengatakan bahawa mereka kadang-kadang atau sentiasa gembira 63 peratus berpuas hati dengan kehidupan mereka dan 41 peratus mempunyai minda pertumbuhan. Lebih menarik apabila 80 peratus berkata mereka biasanya boleh mencari jalan keluar dari situasi yang sukar. Walaupun 36 peratus dilaporkan dibuli sekurang-kurangnya beberapa kali sebulan, 87 peratus bersetuju bahawa itu adalah perkara yang baik untuk membantu pelajar yang tidak dapat mempertahankan diri mereka. Di Malaysia, 81 peratus berkata rakan sekolah mereka bekerjasama antara satu sama lain, manakala 72 peratus melaporkan bahawa mereka bersaing antara satu sama lain. Berkaitan PISA PISA ditadbir oleh Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) setiap tiga tahun dalam tempoh 15 tahun di negara OECD dan bukan OECD dan menawarkan soalan-soalan pelajaran dalam bahasa utama di negara masing-masing. Setiap pusingan tertumpu kepada bacaan, matematik atau sains. Domain utama pada 2018 adalah membaca. Sejumlah 600,000 pelajar telah merangkumi penilaian tahun lepas, yang mewakili kira-kira 32 juta berusia 15 tahun dalam 79 negara dan ekonomi. Penilaian telah dijalankan sejak 2000 namun penyertaan Malaysia hanya bermula pada 2009. Sebanyak 6,111 pelajar dari 191 sekolah Malaysia dinilai pada 2018. Senarai pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah Menengah Agama Kebangsaan (SMKA), Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK), Sekolah Menengah Negeri Agama, Sekolah Swasta, Sekolah Antarabangsa dan Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) telah dibentangkan kepada OECD untuk pemilihan sampel mereka. Memandangkan Malaysia memenuhi semua piawaian dan garis panduan operasi OECD, hasilnya dapat dibandingkan dengan negara penyertaan negara dan ekonomi PISA 2018 yang turut serta. Hasil-hasil PISA digunakan untuk membantu Kementerian Pendidikan meningkatkan kandungan buku teks, pembelajaran pada abad ke-21 tahun, literasi ICT, pembangunan pengajaran, penilaian dan penilaian, kaedah pengajaran dan pembelajaran, kurikulum kebangsaan dan HOTS.