KUALA LUMPUR: Penjawat awam terlibat banjir yang menggunakan perkhidmatan pinjaman daripada Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia (BPP) dinasihat segera mengemukakan tuntutan insurans bencana alam daripada panel insurans masing-masing. Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Isnin berkata, tuntutan insurans itu boleh meliputi kerosakan struktur bangunan seperti dinding, lantai, atap, siling dan sebagainya, kejadian pecah rumah dan tangki air pecah. Selain itu mereka juga boleh menuntut insurans terhadap kecederaan orang awam (pihak ketiga) akibat kemalangan dalam rumah serta perbelanjaan hotel atau rumah sewa dalam tempoh baik pulih rumah yang tidak dapat didiami. BPP berharap mangsa banjir segera mengemukakan tuntutan itu kepada syarikat insurans terlibat iaitu Takaful Malaysia (03-8890 3588), Etiqa Insurans/Takaful (zon Selatan, pantai Timur Sabah dan zon Sarawak 03-4270 7735) (zon Utara dan Tengah 03-7989 0311/03-7989 0310) dan PruBSN Takaful Berhad (03-2053 1119/03-2053 1059). Selain itu HSBC Amanah Takaful (Malaysia) 03-8888 1240/42 atau 1-800-88-9659), Sun Life Malaysia (03-2692 8188) dan Takaful Ikhlas (03-8890 3100), kata kenyataan itu. Mereka juga boleh melayari laman sesawang http://bpp.treasury.gov.my untuk maklumat lanjut atau menghubungi meja bantuan banjir di talian 03-8880 2121/2021/2312/2949/2626.