KUALA LUMPUR: Express Rail Link Sdn Bhd (ERL), pengendali kereta api KLIA Ekspres dan KLIA Transit, menerima anugerah 'AirRail Link' terbaik pada Anugerah Global AirRail 2014, kali kedua selepas kemenangan pertama pada 2012. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Noormah Mohd Noor dalam satu kenyataan berkata, anugerah itu membuktikan syarikat Malaysia boleh menyediakan perkhidmatan bertaraf dunia dengan campuran tepat teknologi dan pelaburan sumber manusia. "Terdapat 140 lapangan terbang di dunia yang mempunyai sambungan kereta api secara terus dan sekurang-kurangnya 24 daripadanya mereka adalah sambungan khusus. Jadi, ia tentunya satu penghormatan besar diiktiraf oleh rakan-rakan kami di peringkat global. "Kami bekerja keras untuk meningkatkan perkhidmatan kami kepada pelanggan," kata Noormah. Beliau menerima anugerah itu pada majlis yang diadakan semasa persidangan antarabangsa 'Global AirRail: Customer Experience' yang berlangsung di Oslo Khamis lepas, anjuran the Global AirRail Alliance (GARA), sebuah pertubuhan antarabangsa khusus untuk pengangkutan rel udara. Menurut kenyataan itu, hakim memuji ERL di atas prestasi jangka panjangnya yang sangat baik, penerimaan teknologi baru, hasil perniagaan yang positif, dan kagum dengan pembangunan infrastruktur stesen sebagai sebahagian daripada pelan pertumbuhan. Mengenai pelaksanaan sistem Kutipan Tambang Automatik (AFC) baharu ERL berasaskan awan, hakim berpendapat pembangunan konsep itu telah membawa kepada peningkatan jumlah penumpang, yang merupakan perkara penting dalam sambungan kereta api yang baik. Menurut kenyataan itu, hakim dari industri penerbangan dan kereta api menilai penyertaan dan memilih pemenang tahun ini dalam sembilan kategori termasuk perkhidmatan kepada pelanggan, pertumbuhan hasil dan peningkatan prestasi, pembangunan dan pengenalan perkhidmatan dan produk baru serta komunikasi berkesan dengan pelanggan. ERL ialah pengendali KLIA Ekspres dan KLIA Transit yang menghubungkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA & KLIA2) dan pusat bandar Kuala Lumpur. Sebelum anugerah tahun ini, ERL telah memenangi Anugerah AirRail Global Khidmat Pelanggan Terbaik (2011), Personaliti Terbaik - Noormah Mohd Noor (2011) dan Iltizam Alam Sekitar ( 2013).